Stu-"dying"

Det här med att plugga
Ångesten
Stressen
Rastlösheten
 
Varför ska det behöva vara så här?
Lärare som inte kan undervisa
Lärare som inte lämnar ut rätt kursmaterial
Böcker skrivna på grekiska
Varför?
Egentligen borde examensbeviset bara innehålla ett ord
"Överlevde"
 
Vissa säger tycker det är kul att plugga
Lära sig nya saker
Jovisst, lära sig nya saker i alla ära
Men allt runt omkring?
Rädslan att inte klara tentan
Tusentals sidor att läsa
Att inte förstå
Att tänka för mycket
 
Jag är en sån som behöver arbeta med händerna för att vara lugn
Jag behöver rutiner
Vardagliga sysslor är det enda
Som kan hålla vargarna inom mig i schack
När jag pluggar har jag för mycket tid att börja tänka på annat
Förirrar mig i tankemönster som inte leder någonstans
Låt mig slippa tänka
Jag tänker redan för mycket
 
Nu sitter jag här och ska lära mig saker
För att om tre år kan det ge mig ett papper som säger att jag är lämpad att arbeta ute i samhället
Jag ska bli en av dessa professionella
Vad är det för fel på mig nu?
Jag har arbetat sedan jag var 18, varför ska detta lilla papper lyckas göra så mycket?
Men det är ju så
Kanske är det bra
Men det känns lite hemskt att man idag knappt ska kunna få vettiga jobb om man inte studerat på universitetet
Det känns lite fel
För det finns massor av duktiga människor som inte passar i klassrummet
Och varför ska de ha en sämre chans att tjäna vettigt med pengar?
 
Nu har jag flummat iväg igen
Bäst att försöka rensa huvudet
Och återvända
Till
Böckerna
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: coffesmokesdietcokes.blogg.se

jag fattar inte hur det kan finnas folk som säger att det är kul att studera.. det är ju inte direkt bilden man får, det enda man hör om är ju stress inför tentor och inlämningar =/ att lära sig är inte så kul som det borde.. jag köper gärna litteratur inom mitt yrke och lär mig, mycket heldre än jag utbildar mig på en skola. det är synd att det inte syns på 'pappret'

2013-05-28 @ 23:53:53
URL: http://coffesmokesdietcokes.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Förstår mig inte heller på de som säger att de älskar att plugga & lära sig nya saker. Jag tycker om att lära mig nya saker, men inte att samtidigt vara under det ständigt hotet att inte klara sig, att misslyckas. Det dödar ganska effektivt glädjen känner jag. Måste väl ändå säga att det är bra att du kämpar på!:)

2013-06-03 @ 13:12:17
URL: http://thewhitetrashbeautiful.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0